TIPS RAYA | #MIARAYA

Assalamualaikum ,
lagi beberapa hari je dah nak raya . korang semua mesti ada yang dah siap kemas tggu jam nak balik rumah kan ? Semoga selamat sampai ke kampung halaman . ada kadang2 tu , time raya baru dapat balik jumpa ibu ayah. Takpe gais, janji dpat berkumpul sekeluarga.

Nah , memandangkan raya pun nak dekat , mio
a nak share kat korang beberapa tip balik raya dan berapa... and mungkin selepas raya sekali kene include ...? ( almaklum lah sebelom raya shopping bagai nak rak.. lepas raya melopong.. ish ish ishh..)

Beraya mi di sunatkan berbaju baru... tapi bukan wajib okey. yang mampu beli lah sepansang dua.. yang terlebih mampu beli and hadiahkan lah pada yang tak mampu.. haa giteww. automatik dapat pahala kan?

Last week mia ada ke Jalan Tar. tp kire waktu selamat lah jgak sebab pergi waktu pagi2 buta. Itu pun org semua pakat2 sehar lagi. Peniaga pun mcm2 raga tau. Ada yang sampai menyarungkan baju kurung tau sbb nak tarik hakak2 adik2 ni membeli. bagus nau strategi mereke. tapi pada yang tak seka bersesak2 ada lagi byk tempat menjual baju raya.. seperti di bazaar , mall2 and tak lupa juga uptown and down town. selalunya barang adalah sama. cuma harga berbeza. korang kene pandai minta tawar.. tp jgn lah melampau sampai baju kurung mintak harga lima belas sen SEHELAI !!!

Selain baju raya , kuih raya jga mainstream. mmg wajib ada. so membeli biarlah berpada ikot kemampuan. jgn sebab bekas dia kaler pink kau beli jgak tart 50 biji harga rm50. HAHAHA.
kene pandai juga pilih. pada mia, baik neli yg buat homemade instead of yang buat di kilang. selalunya ada je kenalan kita yang terlajak rajin akan buat kuih. selalin bantu dia.. kuih yg kita hidang tu padan dengan harga dan rasa lebih lazat.

Sebelom pulang ke kampung , PASTIkan kereta sudah diservis. Almaklum lah berjalan jauh, dengan jem yang berejam.. mesti ada yg bermasalah. so , apa kata spend siked duit supaya perjalanan lancar.. keluarga pun selamat.


Nah , bagi ibu bapa yang ada anak kecil , yang hyper aktif.. minta , mohon alert dengan anak2. Selain memerhatikan mereka dari buat sepah , anda semua harus mementingkan keselamatan . Budak2 kalau kita terlepas pandang mmg panjang kaki nya.. yang mana boleh elak, kita sebagai ibu bapa amik inisiatif utk mengelakkan sebarang kecelakaan.




Ada lagi tip dan adap untuk anak2 yang kene terapkan... BUDAYA MEMBUKA DUIT RAYA DEPAN SI PEMBERI. pada mia mmg agak biadap lah. boleh memalukan si pemberi. mana lah tahu amak kau biasa tgk duit kale ungu je, tibe dapat biru kan.. lepas  tu panik. well rzeki tak sama kan ?jadi yang ni kene ELAK !

And kalau bawa anak ntu makesure keperluam mereka cukup.. nanti tetibe terberak , si ayah atau ibu tak bawa pampers lain.. ahhh sudah. makesure semuanya lengkap !

Bab makanan pula , berpada2 lah makan kalau ada niat sehari nak tawaf 96 bijik rumah. kang kenyang sakit perut dah susah..orang raya di rumah awak di hospital. hehehe



semuanya sedap. yelah , setahun sekali je jual.. hehehe
haa , pada yang perut berangin lah , pedih hulu hati jgn lupa bawa ENO dan Gaviscon :)

itu sahaja tip yg mia nak share. semoga bermanfaat ! selamat hari raya maaf zahir dan batin !


xoxo, 
Mia



Share:

0 Whats my QTpie says...

PERINGATAN !!!

Blog ini adalah blog peribadi yang di tulis berdasarkan pengalaman mia sendiri. Apa-apa yang boleh mendatangkan keraguan sila rujuk kepada yang lebih ARIF. Blog ini sama sekali tidak berkait dengan mana mana individu selagi NAMA individu tersebut tidak dinyatakan.

Kesemua entry berkaitan dengan perubatan , supplement dan skincare adalah 100% testimoni sendiri dan mia hanya share testimoni asal dr syarikat terbabit.

xoxo,
Mia