Tip Bulan Puasa | Juadah dessert Simple | Selamat berpuasa dari Miyalamyra




Assamualaikum , hai semua. amacam first puasa korang semalam ? tahan ke tak ?  hehe. Alhamdullilah puasa semalam berjalan lancar semalam..sebab semasa sahur mia dah start minum 500 ml air. well, i need like a lot of water so i just found a nais tip that all of us can apply during the fasting month.

every cup is 250ml.
1 cup before take food
2 cup after take food
1 cup before solat Maghrib
1 cup after it
1 cup before Isyak / Tarawih
1 cup after it.
2 cup when you watch tv
1 cup before you sleep
1 cup before Sahur
1 cup after sahur

if you gais like have another idea, maybe you can use your. well depend on person itself. mcm mia , i will make sure 2 liter perday. ATLEAST. Mia guna indicator botol mineral yang 500ml. lagi senang.

selain dari tu . makanan yang kita ambil masa sahur jugak penting. sebab apa tau , kita kan nak berkerja mesti perlukan tenaga. Nasi adalah makanan utama bg rakyat malaysia.tapi kalau amik nasi byk sangat jangan panik kalau kalau bulan puasa berat anda bertambah !

Tip Kekal Langsing Bulan Puasa :

1. Banyak kan minum air masak
Well air masak ni 1 keperluan plus boleh menbantu badan kita dihidrasi. tambah2 kepada yang mengambil suplement tambahan untuk cerah kan kurus kan badan, air masak ni penting. so jgn sesekali skip ye.

2. Jangan Ambil Makanan Manis
Walaupun kita tahu kurma ni ada byk kebaikan, tapi kita kena tahu juga kurma buah yang mengandungi gula yang tinggi. so gula yang tggi boleh buat kita letih dan gemok. huhuhu. Memadai dengan ambil 1 - 3 bijik sahaja k ?

3, Jangan lewat kan sahur @ tak bersahur
yang ni selalu dilakukan. bersahur itu juga 1 tuntutan dalam ibadah puasa . apa salah nya bangun dah bersahur, sambil boleh beri tenaga utk hari seterusnya, jgn letak dalam mind set kalau nak diet TAK PERLU sahur . salah tu ye ..


Juadah simple pembuka selera . Harini tgh mood rajin mia akan share 1 dessert yang mia suka sengat. Nasib semalam mak sempat buatkan. hehehe.

KURMA SALUT TEPUNG.

bahan :
kurma
tepung gandum / tepung jagung / tepung utk goreng
garam
air

cara2 :
buang biji kurma dan asing kan. campur air + tepung + garam secubit dan kacau. adunan tak perlu keras, sebab nak celup kurma dalam campuran tu, siap utk digoreng dan dihidang uuntuk berbuka nanti !

so, pada korang ( wanita) yang tek berpeluang nak puasa jgn risau. akan tiba masa anda. selamat berpuasa mia ucapkan semoga ramadhan ini memberi makna kepada kita semua.


p/s : sayu nya mia berpuasa dan beraya tanpa abah tercinta.




xoxo.

Mia



Share:

0 Whats my QTpie says...

PERINGATAN !!!

Blog ini adalah blog peribadi yang di tulis berdasarkan pengalaman mia sendiri. Apa-apa yang boleh mendatangkan keraguan sila rujuk kepada yang lebih ARIF. Blog ini sama sekali tidak berkait dengan mana mana individu selagi NAMA individu tersebut tidak dinyatakan.

Kesemua entry berkaitan dengan perubatan , supplement dan skincare adalah 100% testimoni sendiri dan mia hanya share testimoni asal dr syarikat terbabit.

xoxo,
Mia