segugut dan wanita

hye semua. kali ni entry pasal girl lah pulak.heee. biasa kita dengar wanita mengadu period pain kan? Tak kisah lah rakan, teman wanita mahupun adik beradik sendiri. Mungkin pada kaum adam ia cuma lah proses biasa yang wanita perlu lalui  . Chuols tahu tak sebenar nya segugut ini berbahaya kepada wanita ?

"SENGGUGUT bukan sekadar kekejangan teruk ketika haid, tetapi ia turut menjadi petanda penting supaya semua wanita yang mengalami masalah ini menjalani pemeriksaan awal bagi mengesan kewujudan endometriosis. Endometriosis adalah penyakit yang berlaku apabila tisu endometrium, iaitu tisu pengalas dinding rahim (yang sepatutnya tanggal ketika haid) tumbuh di luar rahim samada di ovari, tiub Fallopian, ligamen yang menumpang rahim atau di mana saja dalam rongga pelvik."



Hm, jadi jgn amik mudah. Acecece.gua pernah pergi refer pada doktor. Tp cuma rawatan biasa. kalau nak tahu lebih lanjut korang kene scan lah. Gua mmg tiap bulan half die segugut. Tak pernah tak segugut. Tiap kali segugut simptom yg gua alami ialah pening , loya, muntah, kejang bahagian perut kebawah, muka pucat, badan sejuk


selalu yg gua lakukan , amik ubat tahan sakit. Di sebabkan gua perlukan tenaga gua terpaksa ambil ubat tahan sakit. Kalau nak tggu dia baik mmg makan masa.

Antara petua lain yg bf gua bgtau dr dulu lagi, tuam air panas. Asal period pain je tu lah modal dia.hahaha. gua rasa dia pun panik tatau nak buat apa.



sebenarnya byk lagi petua tradisional , korang boleh google. Tp yg gua mmg cuba dan menjadi ialah tuam air panas. Hehe.



Okay lah , itu aje nak share. Tata. Muah siked.


si cinonet ,
mia

Share:

0 Whats my QTpie says...

PERINGATAN !!!

Blog ini adalah blog peribadi yang di tulis berdasarkan pengalaman mia sendiri. Apa-apa yang boleh mendatangkan keraguan sila rujuk kepada yang lebih ARIF. Blog ini sama sekali tidak berkait dengan mana mana individu selagi NAMA individu tersebut tidak dinyatakan.

Kesemua entry berkaitan dengan perubatan , supplement dan skincare adalah 100% testimoni sendiri dan mia hanya share testimoni asal dr syarikat terbabit.

xoxo,
Mia