Coretan kakak.

Tak ingat harini hari ke berapa dah abah tinggal akak tapi akak rasa abah still ada. mungkin abah ada dalam jiwa dan ingatan akak. ya, Sumpah demi Allah akak terlalu rindu abah. kadang2 tak tertahan air mata masa baca yasin. sampai sakit tekak. sedangkan akak pun tak tahu untuk apa akak menangis? abah mmg takkan hidup balik.


Marah la abah pada akak tengking lah abah kat akak, 2 3 minit kita boleh bergurau balik.. akak ingat lagi , akak nak g bahau time tu beli baju tp abah malas nak keluar, tengok akak merajuk abah terus ajak keluar, mungkin akak lupa abah letih, mungkin akak terlalu ikot perasaan.

abah,
akak egt lagi abah sakit2 hari ahad tu, akak egt lagi akak tolong abah g bilik air masa muntah.. lepas tu abah nak air, akak bg minum. abah muntah balik kat akak. hehehe. abah tau dak, time tu akak tak kan sangka jadi mcm harini. mcm sekarang ni... kalau akak tau abah nak pergi.. kalau lah bah. sesaat pun akak takkan jauh dr abah.

akak tengok abah mengerang sakit, akak nampak abah muntah.. 
akak dengar abah cakap yang bukan bukan, tp akak lupa MATI TU PASTI.
akak lupa ALLAH BG PINJAM. akak lupa ALLAH BOLEH AMIK ABAH.

Akak lupa semua...

abah egt tak,abah pergi tiga tempat dalam satu hari. klinik abah g, hospital abah pergi....
orang cucuk abah tak marah pun ? abah kan takut kena cucuk?
abah cakap ' aku kalau masuk hospital mesti mati...'

Alhamdullilah,
walau tak semua anak abah ada saat akhir abah.kami tak putus nak abah baik.

akak egt lagi malam selepas abah dah transfer ke pilah... lama akak tggu abah. lama abah... tak tahu apa yang mereka lakukan. tapi akak tau abah sakit, abah sorang kami tak boleh masuk tgk abah...

jam 9 malam, abah di usung ke ward. abah tau tak apa abah buat?

ABAH JELIR LIDAH, ABAH BUAT MUKA.. MCM SELALU...

akak happy, akak egt abah dah naik baik.

masuk je dalam wad. nurse tu tak hirau abah. abah nak g jamban angah bawa... sekali akak tolong angah. abah boleh jalan. abah boleh berdiri.. akak egt abah sihat..

3 4 kali abah g toilet, 3 4 kali akak kemas katil abah.. akak nampak rambut abah mula gugur..
akak tertanya dalam hati ..'abah ni tak penah gugur rambut..ahh mungkin aku dah lama tak balik'

tunggu nurse bg ubat bapak lama. naik sakit hati aku. mungkin tu bukan ayah kau.kau peduli apa kalau dia mati... KAU TAK . TP AKU PEDULI.

malam tu mak n uda tido hotel. mak balik kejap je.. cuma tok mandi. mak lagi risau.
mak dtg bawa makanan mak suh abah makan abah kata ' aku haus je, aku nak berak... kalau aku berak ni aku tak sakit dah nor' 

aku amik air panas dari pantry tuam atas perut abah, akak urut belakang abah. akak pegang perut abah kata sakit. akak takut lah.. akak syg abah.

kami tengok abah. sayu.
adik pun mcm nak menagis.

JAM 12 aku dengan angah terpaksa balik. angah kerja. aku tak.


'akak lama tak balik umah'

sampai ke harini terngiang kat telinga akak. ya, sejak akak keje sebagau kuli berkerjaya ni. sabtu pun kerja,, mcm mana nak balik?

aku pikir takpe, aku slalu gak jumpa abah mak kat kl. aku tak penah pikir org tua nak jumpa kita kat umah mereka bukan tepi jalan !

DANG DANG DANG !
ahhhh , mcm nak roboh pintu bilik aku ni.

lepas aku bukak, nampak muka angah mcm org gila. baru secara mengecut buat akak sakit senak dada.

'ABAH DAH NAZAK'

Ya Allah , abah elok je semalam abah borak abah senyum..



MCM LIPAS KUDUNG AKU KEMAS BARANG, CAPAI MANA YANG PATUT.
ya, hati tergerak nak capai 2 3 helai baju kurung. mungkin tangan dah tau...apa yg patut dia bantu aku.

turun bawah aku kol bat.

'sabar sayang, In Shaa Allah tadek apa apa'

angah terkial kial cari kunci kereta. Tertingal kat rumah. AHHH, hati ni sabar je dari memaki hamun dia... dapat kunci kereta, beg pakaian dia pulak tertinggal. aku yang pergi amik. SAKIT !

aku tgh kunci pintu, fon pun berbunyi.

' akak , aku harap aku sabar byk mengucap... abah dah tadek kak'


'ALLAH'

kelu lidah. tapi Allah tu mahal adil. tenang setenang nya aku. ataupun sebenarnya aku tak caya. tangan ni terus kol along.

'long aku nak bagi tau.. abah dah tadek. kau sabar je aku g amik ko...'

SATU DAH SELESAI. angah pulak...

aku tengok angah tgh tggu. slow aku masuk kereta..

'ngah, kau dah tau ke? ... ngah, abah dah tadek...'

bingit jugak dia jerit hentak stereng, lepas tu memandu dan kami eksident depan umah.. maka dengan  itu dapat lah beliau set maki hamun oleh mia di waktu subuh. huhuhuhu

....................................................................................................................................................

kau rasa apa perasaan balik rumah orang kerumun.. kerumun dengan kopiah.. dgn sedu sedan. aku balik terus salam emak cium abah. hurm. sumpah tak percaya. bukan nak lawan takdir bukan nak tipu bahkan membangga.. abah tak ubah mcm tengah tido di hari hari biasa dia.. tp saat aku cium, sejuk abah..

malam td akak cium abah wangi je.. lepas tu abah panas. kalau abah egt sebelom balik akak cium abha. dua kali lagi. kalau tau , baik akak cium tak henti hahahhah. eh abah! egt tak malam tu akk siap baring kat katil abah. wakakkaka. nak jatuh tau akak !

emak?
emak nangis..
emak nangis..
dan terus nangis..

siapa nak panggil dia makton lagi?

......................................................................................................................................................

akak dengar mak cakap ' abang senyum aje , macam tido'


Bat sampai, salam mak... Mak cakap 'abah asik sebut, bat mana bat ?''

mcm nak menangis je bat. alah , by nangis yo lah.

.........................................................................................................................................................

akak intai uda apik bat acu mandikan abah..sampai ada suara cakap ' mira, boleh je mandikan abah..'

terima kasih cik ( tak engat siapa) kalau dia tak bgtau aku pun tak tahu.

Ya, kami anak beranak mandikan abah.. Alhamdullilah.

.............................................................................................................................................................

Abah mmg tahu atau tak tahu . dia sapkan rumah bukan tok kenduri uda tp tok kenduri dia.. Allah gerakkan hati mak beli barang awal bukan utk kenduri uda tapi kenduri abah. ALLAHU.

lepas abah dah mandi, pacik tu siapkan abah. akak tgk derang bawa abah.. akak pun sembanyangkan abah dengan along kak mas n angah...

akak tengok derang gali rumah abah.
akak tengok muka abah sebelum 'pulangkan' abah...
akak tak nagis. tangki air mata pecah. tu je.

........................................................................................................................................................

'nor , ada nampak tulisan ALLAH tak kat dahi aku?'
'ish tadek lah bang'
'kalau ada tu tandanya aku nak mati..'

'nor, kau tak tido ke?'
'tak , nak jaga abang..'
'tido lah nor..'


'subuh dah nor.. tak tido lah aku ni..'
'hmmm..'


......................................................................................................................................................

salam sayang arwah abah,
masa mula mula pergi dulu, bangun pagi je akak tanya bat ' betul ke abah dah tadek?"
tiap2 pagi akak tanya. akak egt mimpi ...abah tau dak, abah tadek..byk perubahan.. mungkin kak terlambat.
pergi je mana2 ada je orang cerita kebaikan abah. Alhamdullilah.

abah pun pergi dalam keadaan Khusnul Khotimah.

Mereka yang mati kerana penyakit dalam perut berdasarkan hadis di bawah :Apa yang kalian nilai sebagai syahid antara kalian? Mereka berkata: Ya Rasulullah, siapa yang terbunuh di jalan Allah, maka dia syahid. Beliau berkata: Jadi sesungguhnya syuhada’ umatku sedikit.” Mereka berkata: “Lalu siapa mereka Ya Rasulullah?” Baginda bersabda: “Barang siapa yang terbunuh di jalan Allah syahid, barang siapa yang mati di jalan Allah syahid, barang siapa yang mati kerana wabak taun syahid, barang siapa yang mati kerana penyakit perut syahid dan orang yang tenggelam syahid.”

susah nak gambar kalau dah rindu..sudah nak lupa kalau dah syang. sampai bila bila pun akak egt apa kita borakkan apa kita buat sama sama. semualah.
herm, akk pergi solat dulu ye . Assalamaulaikum Abah <3



XOXO,
anak gadis abah a.k.a budak gedik
Nur Amira Isa
















Share:

0 Whats my QTpie says...

PERINGATAN !!!

Blog ini adalah blog peribadi yang di tulis berdasarkan pengalaman mia sendiri. Apa-apa yang boleh mendatangkan keraguan sila rujuk kepada yang lebih ARIF. Blog ini sama sekali tidak berkait dengan mana mana individu selagi NAMA individu tersebut tidak dinyatakan.

Kesemua entry berkaitan dengan perubatan , supplement dan skincare adalah 100% testimoni sendiri dan mia hanya share testimoni asal dr syarikat terbabit.

xoxo,
Mia