#miarecipe | 3 bahan mudah untuk buat aiskrim !

Eh betul ke buat ice cream guna 3 bahan?? Haaa, meh gua share. Memang betul . guna 3 bahan asas sahaja tau. Apa bahan bahan dia ?


1. Whipping cream non diary. 
2. Esen vanilla
3.susu pekat

Optional : pewarna ikut faveret korang lah. Ehehe. Gua rembat je apa ada kat dapur. 





Cara cara ?

1.Letak se penutup esen vanila kedalam separuh tin susu. 




Kacau bagi rata dan sebati then ignored kejap. Letak je tepi.


2. Amik whipping cream ( make sure dalam keadaan sejuk okey? ) gua amik separuh  cawan. FYI , whipping cream nt kembang tau. Mungkin sekali ganda atau lebih.pukul sampai lebam . hikhikhik . sampai kental sampai bertanduk. Cemana nak tau ? Terbalik atas kepala hang. Kalau tak jatuh tu dah cukup kental lah tu. Hehehe.

Nampak tak dah kental tu?


3. Masuk kan susu yg dah mix dengan esen vanila. Kacau mcm biasa. Takperlu pkai mixer.




Kacau je bagi sebati. Gua tak guna 1 pewarna tp 3. Acah acah paddle pop. Mr FH yg suggestkan. Hehehe.

Ha, amacam ?

Then terpulang pada kreativiti sendiri nak buat deco cemana. So ice cream dah siap !






Actually ni gua tgk di youtube jgak. Tiffany aiskrim. Gua sebelom ni pernah buat aiskrim tp guna ovallate. Yg kale oren tu. So memanfangkan whipping cream ada apa salahnya cuba resepi baru kan.Mr FH pulak dah provide mixer so lepas ni rajin lah gua cooking. Hehehe. If korang guna ideas ni please credit ye?? Hehehe


Xoxo,
Mia








Share:

0 Whats my QTpie says...

PERINGATAN !!!

Blog ini adalah blog peribadi yang di tulis berdasarkan pengalaman mia sendiri. Apa-apa yang boleh mendatangkan keraguan sila rujuk kepada yang lebih ARIF. Blog ini sama sekali tidak berkait dengan mana mana individu selagi NAMA individu tersebut tidak dinyatakan.

Kesemua entry berkaitan dengan perubatan , supplement dan skincare adalah 100% testimoni sendiri dan mia hanya share testimoni asal dr syarikat terbabit.

xoxo,
Mia